بروشور

بروشور
19اکتبر

بروشور چیست ؟

بروشور (Brochure) کلمه‌ای لاتین به معنای متن چاپی با تعداد صفحات معمولا کم است که اطلاعاتی درباره‌ی ویژگی های کالا، خدمات یا هر فعالیتی که نیاز به معرفی دارد را به ما می‌دهد.
معادل فارسی بروشور، کالانما است. 

بروشور حاوی اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده طراحی و صفحه آرایی می‌شود.

 در بروشور معمولا به ارائه ریز اطلاعات و جزئیات محصول ، خدمات و … پرداخته می‌شود و اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

استفاده از بروشور چه مزایایی دارد ؟

شرکت های بزرگ و کوچک به عنوان راهی برای تبلیغ به بروشور نیاز دارند.

 بروشور یک روش مختصر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تشویق مردم برای خرید محصولات و خدمات می باشد. 

بروشور یک ابزار فروش و بازاریابی ملموس و معتبر است.

با چاپ بروشورهای تبلیغاتی ، ناخودآگاه این حس را به مشتری منتقل می­‌کنید که شرکت شما با قدرت در حال پیشروی است و در کار خود برنامه‌­‌ریزی دارد .

در این صورت، مشتری نیز با اطمینان بیشتری می­ تواند به شرکت شما اعتماد کند.

مراحل طراحی و ساخت بروشور

در قدم اول ايده و نظر طراح گرافیک نسبت به آنچه كه مي خواهد به بيننده ارائه كند و فكر و ايده طراح در اولويت است كه اين فكر و نظر با در نظر گرفتن نوع محصول ، نوع موسسه و مخاطبين محصول متفاوت خواهد بود .
سپس يك اتود اوليه زده شده و كاستی های كار را مد نظر قرار داده كه البته بهتر است در اين اتود جای قرار گرفتن تصاوير و متن ها با تكه های كاغذ و روزنامه پر شود تا نقص كار بهتر نمايان شود و همچنين یک نمای كلی از كار داشته باشيم.

مراحل طراحی و ساخت و توليد بروشور


سپس با در نظر گرفتن قطع كاغذی كه قرار است بروشور در محيط آن جاي گيرد شروع به طراحی و صفحه آرایی كرده ( كه اين كار اغلب با نرم افزارهاي كامپيوتري راحت تر انجام مي گيرد مانند Freehounel و Corel Draw و همچنين محل تا خوردن كاغذ نيز از ابتدا بايد كاملا دقيق مشخص شود زيرا اندكي كم توجهي در مشخص كردن محل تا بروشور كل كار را به مشتي كاغذ باطله تبديل مي كند.
پس از تاييد مراحل ، حال به مرحله اجراي نهايي بروشور مي پردازيم كه عبارتست از :

 حروفچيني، تهيه تصاوير مورد نياز ، تهيه و يا طراحي نشان ها و سر كليشه ها و آرايش اين مجموعه در صفحات مربوطه.

انواع بروشور

انواع بروشور

بروشور دو لت

بروشور های دو لت و سه لت از محبوب ترین و رایج ترین نوع بروشورها در دنیا و به خصوص ایران هستند.

 نحوه تا زدن این بروشورها به این گونه است که یک برگه را از وسط به دو نیمه می کنند که به آن Bi-Fold یا Half-Fold نیز گفته می شود.

 بروشور های دو لت دارای چهار پنل هستند که دو پنل در رو و دو پنل آن در پشت آن است.

بروشور سه لت

بروشور های سه لت در کنار بروشورهای دو لت یکی از محبوب ترین و رایج ترین نوع بروشور ها هستند که بسیار کاربردی و جذاب هستند.

 معمولا اکثر افراد این بروشورهای سه لت را برای معرفی خدمات و محصولاتشان انتخاب می کنند.

به این نوع  بروشور، بروشور Tri-Fold نیز گفته می شود.

در این بروشور ها یک برگه A4 یا A5 به سه قسمت مساوی تقسیم می شود که هر قسمت را یک لت میگوییم و در کل این بروشور دارای 6 پنل به صورت پشت و رو است.

این بروشورها برای ارائه محصولات و خدمات و معرفی آن ها همراه با متن و عکس به صورت کامل بسیار مناسب است و در عین سادگی جذابیت بالایی به بروشور شما می دهد.

بروشور سه لت دروازه ای 

بروشور سه لت دروازه ای یکی از انواع بروشور است که استفاده از آن به اندازه بروشور های قبلی رایج نیست.

در این بروشور ها ، صفحه به سه قسمت نامساوی تقسیم می شود که قسمت میانی بزرگتر از دو بخش دیگر است ، دو لت بیرونی هر کدام به طرف داخل و بدون همپوشانی با یکدیگر تا می خورند.

این شیوه تا زدن را تا محرابی و یا پنجره ای نیز می نامند و برای منوها ، مراسمات ، عروسی ها مناسب است.

بروشور چهار لت دو دروازه ای

این بروشور نیز مانند بروشور قبلی به صورت دروازه ای است اما تفاوت اصلی در این است که این بروشور به صورت چهار لت است .

 تمام لت های آن اندازه های یکسان دارند که در بروشور سه لت دروازه ای این گونه نبود و لت میانی از دو لت دیگر بزرگتر بود (دو برابر).

 در این بروشور که چهار لت است ، هشت پنل ایجاد می شود (چهار پنل در هر طرف).

بروشور آکاردئونی

بروشورهای آکاردئونی از رایج ترین نوع بروشورها هستند و بسیار کاربرد دارند.

نحوه ی تا زدن این بروشور نیز ازاسمش پیداست و به صورت آکاردئون باز و بسته می شود.

بروشورهای آکاردئونی معمولا به صورت سه لت یا چهار لت هستند و به دلیل تا شدن هر لت در جهت مخالف لت قبلی به راحتی باز و بسته می شوند، به همین دلیل است که استفاده از آن بسیار رایج است.

بروشورهای آکاردئونی علاوه بر ایجاد ظاهر متمایز در آن باعث مقرون به صرفه بودن چاپ آن نیز می شود.

همچنین کم تراکم شدن  بروشور یکی از ویژگی های این نوع تا زدن است.

در اصل این شیوه تا زدن بروشور بهترین واصولی ترین روش است و توصیه می شود در بروشورهای خود از این شیوه استفاده نمایید.

بروشور تای فرانسوی 

بروشورهای تای فرانسوی نیز در موارد خاص بسیار کاربردی و جذاب هستند و یکی از انواع بروشور هستند.

این نوع بروشور ها برای ایجاد اینفوگرافیک های بزرگ ، پوستر ها ، کارت های مختلف ، استفاده از طرح های گرافیکی بزرگ و موارد دیگر کاربرد دارند و نحوه تا زدن آن به این صورت است که برگه چاپی ابتدا یک بار از طول تا می شود و سپس یک تای دیگر از عرض می خورد..

این نوع از بروشور به دلیل شباهت آن به فرم صلیب ، تای صلیبی نیز گفته می شود.

بروشور زیگزاگی 

بروشورهای زیگزاگی یا Z-Fold Brochure  یکی از انواع بروشور است که بسیاری از افراد به اشتباه آن را با بروشور سه لت اشتباه می گیرند و تعجبی هم ندارد چرا که بسیار شبیه هم هستند به این صورت که هر کدام دارای سه لت و شش پنل هستند و هر لت دارای اندازه یکسان است.

بروشور دوبل موازی 

یکی دیگر از انواع بروشور ، بروشور دوبل موازی است که شیوه تا زدن آن نیز بسیار خاص است .

 به این صورت که ابتدا برگه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند و سپس هر قسمت را دوباره به دو قسمت مساوی دیگر تقسیم می کنند.

با این کار ما یک بروشور چهار لت و هشت پنل خواهیم داشت.

از این بروشور ها میتوان برای ارائه چندین محصول استفاده کرد یا حتی میتواند شامل یک تصویر گرافیکی بزرگ و یا یک نقشه باشد

از کدام بروشور برای کسب و کارمان استفاده کنیم ؟

شما باید در ابتدا مشخص کنید هدفتان از طراحی و ارائه بروشور چیست؟ 

برای این منظور باید ابتدا ببینید حوزه فعالیت شما چیست ؟ 

موضوع بروشور شما چیست ؟

نوع محتوا و شیوه درج آن چگونه است ؟

مخاطب هدف شما کیست ؟

و به سوالات دیگر پاسخ دهید.

 مورد مهم این است که تمام تلاش شما باید این باشد که مخاطب بخواهد بروشور شما را باز کند و بخواند و این برایش جذاب باشد.

پاسخ به موضوعات بالا میتواند راه حل بسیاری از سوالات شما باشد.

در مرحله اول شما باید مشخص کنید که چه هدفی از طراحی و چاپ بروشور دارید (به طور مثال ارائه خدمات و یا معرفی محصول) و در مرحله دوم باید کمی درباره حوزه فعالیت خود فکر کنید!

البته در این مرحله دست شما بسیار باز است و می توانید سلیقه خود را تا حد زیادی در این موضوع ملاک قرار دهید.

 به طور مثال برای یک کسب و کار ساختمانی بروشورهای آکاردئونی بسیار مناسب هستند و یا برای کسب و کار هایی مثل رستوران و کافه بروشورهای دروازه ای مناسب تر هستند.

شما حتی میتوانید نمونه های مشابه در حوزه خود را هم بررسی کنید.

علاوه بر موارد بالا موضوع بروشور شما هم اهمیت زیادی در انتخاب نوع بروشور دارد.

به طور مثال اگر موضوع بروشور شما دارای یک توالی مشخص است میتوانید از بروشور های آکاردئونی استفاده نمایید ولی اگر اطلاعات درج شده در آن مجزا و بدون روند خاصی است می توانید از انواع بروشورهای دروازه ای استفاده نمایید.